loading...
مطالب جالب رایانه
آخرین ارسال های انجمن
علیرضا یوسفی بازدید : 847 پنجشنبه 1391/12/17 نظرات (1)

 

windows_open_source

 

 

آيا به تازگي صفحه اپن‌سورس مايكروسافت را ديده‌ايد؟ بله درست شنيديد! صفحه اپن‌سورس. آدرسش چنين است.  (برای ورود به صفحه روی لینک کلیک کنید .) اخيراً يك بررسي اجمالي در زمينه فعاليت‌هاي مايكروسافت در ارتباط با نرم‌افزارها و سيستم‌هاي اپن‌سورس انجام دادم. رويه جديدي كه مايكروسافت در صنعت اپن‌سورس در پيش گرفته است بسيار جالب است. آنقدر جالب كه مستلزم توجه ويژه‌اي است. 

چنين به نظر مي‌رسد كه مايكروسافت كه خود هميشه به انحصارطلبي متهم بوده است، مي‌خواهد صنعت اپن‌سورس را - به زعم خود - از انحصار لينوكس بيرون بكشد و در اين راه ناگهان طوفاني از تحولات به پا شده است. 

به تيتر دو سه خبر توجه كنيد: «نسخه هفتم نرم‌افزار IIS از PHP پيشتيباني مي‌كند.»، «مايكروسافت كانكتور PHP  به SQL Server 2005 را منتشر مي‌كند.»، «مايكروسافت نسخه جديد JDBC براي اتصال جاوا به SQL Server 2005  را منتشر كرد.»، «مايكروسافت سورس كد نسخه 5/3 چارچوب دات‌نت را منتشر خواهد كرد». پيش از اين مايكروسافت كانكتور اوراكل و ‌MySQL به دات‌نت را نيز منتشر كرده بود.

اگر سابقه تقابل مايكروسافت با صنعت اپن‌سورس را دنبال كرده باشيد، شايد شما هم مانند من پيش خودتان بگوييد «اوه! چه خبر شده؟!» اجازه بدهيد برايتان بگويم چطور شد كه مايكروسافت تصميم گرفت حساب لينوكس را از اپن‌سورس جدا كند و از چه زماني به پشتيباني از پروژه‌هاي اپن‌سورسي تحت ويندوز برخاست. 

علاقه‌مندي اين شركت به پروژه‌هاي اپن‌سورسي دقيقاً  از هنگامي آغاز شد كه فناوري دات‌نت مايكروسافت مورد استقبال گسترده برنامه‌نويسان قرارگرفت. اين استقبال در چهار سال گذشته به حدي بوده است كه برخي از برنامه‌نويسان جبهه اپن‌سورس را برآن داشت تا كيت Mono  را، كه پياده‌سازي اپن‌سورسي دات‌نت براي لينوكس و ديگر سيستم‌عامل‌ها است، منتشر كنند.
 
در همان بدو تولد دات‌نت، گروه كثيري از برنامه‌نويسان اين پلتفرم جديد، با حمايت مايكروسافت، سايتي به‌نام GotDotNet برپا كردند كه دقيقاً معادل ويندوزي و مايكروسافتي سايت مشهور Source Forge در اينترنت بود. سايت سورس فورج مشهورترين و قوي‌ترين سكوي انتشار پروژه‌هاي اپن‌سورسي در اينترنت است و حتي بسياري از پروژه‌هاي اپن‌سورسي مبتني بر فناوري دات‌نت نيز روي آن قرار گرفته‌اند. 

حدود يك سال و نيم پيش مايكروسافت تصميم گرفت با توجه به استقبال برنامه‌نويسان از GotDotNet، آن را تعطيل كند و سايت بزرگ‌تر و قوي‌تري را به‌نام CodePlex جايگزين آن كند. اين تحول مقارن بود با معرفي مجوز جديدي به نام Shared Source از سوي مايكروسافت كه بر اساس آن مايكروسافت اعلام كرد سورس كد برخي از نرم‌افزارها و محصولات خود را منتشر خواهد كرد تا برنامه‌نويسان بتوانند از ساختمان دروني اين محصولات بهتر سردربياورند و نرم‌افزارهاي بهتري را روانه بازار كنند. 

اما در عين حال اين مجوز به برنامه‌نويسان اجازه نمي‌دهد سورس ويندوز را تغيير دهند و چنان‌كه در مجوز GPL گفته شده، نمي‌توانند نرم‌افزارهاي جديدي بر اساس سورس تغيير داده شده منتشر كنند. به همين دليل مايكروسافت اصطلاح «سورس پشت شيشه» و Shared Source را مطرح كرد. به اين ترتيب سايت CodePlex به پلتفرم اصلي پروژه Shared Source مايكروسافت تبديل شد.

يكي از تازه‌ترين محصولاتي كه مايكروسافت، سورس كد آن را تحت اين مجوز منتشر كرد و موجبات خوشحالي شركت‌هاي توليد نرم‌افزار را فراهم ساخت، سورس Windows CE 6.0 است كه ويندوز موبايل 6 بر اساس آن بنا شده است. 

البته ويندوز CE محصول خاصي است كه اصولاً مايكروسافت حتي پيش از ورود به عرصه اپن‌سورس انعطاف زيادي نسبت به آن از خود نشان داده بود. اين محصول يك ويندوز سفارشي است و برنامه‌نويسان مي‌توانند با استفاده از كيت Windows CE Platform Builder يك نسخه سفارشي از ويندوز CE براي خودشان كامپايل كنند ولي تا پيش از اين نمي‌توانستند سورس كد عناصر اين ويندوز سفارشي را ببينند اما اكنون صددرصد سورس كد اين ويندوز روي سي‌دي Platform Builder موجود است. البته سي‌دي Platform Builder را بايد خريد كه  محصول گران‌قيمتي است.

اكنون با توجه به استقبال برنامه‌نويسان و صنعت نرم‌افزار از برنامه Shared Source و پروژه CodePlex مايكروسافت، صفحه جديدي در سايت خود راه‌اندازي كرده تا تمام فعاليت‌هاي خود در اين زمينه را منعكس كند. مايكروسافت در كنار اين برنامه اصلي حمايت از چند پلتفرم نرم‌افزاري پرطرفدار را شروع كرده است. 

پشتيباني از جاوا يكي از آن‌ها است كه البته پيامد آشتي پرهزينه مايكروسافت با سان مايكروسيستمز است. مايكروسافت قبلاً با ارائه كانكتور ‌MySQL به پلتفرم دات‌نت، زمينه آشتي اين ديتابيس با دنياي مايكروسافت را فراهم ساخته بود. اكنون با معرفي درايور PHP براي SQL Server 2005 و Microsoft FastCGI Extension براي پشتيباني از ‌PHP روي نرم‌افزار وب سرور IIS، گام ديگري در اين راستا برداشته شده است. 

آخرين خبر اين است كه مايكروسافت قصد دارد سورس كد تازه‌ترين نسخه فناوري دات‌نت، يعني دات‌نت 5/3 را همزمان با انتشار Visual Studio 2008 منتشر كند. اين خبر را اسكات گوتريه، از معماران اصلي تيم ASP.NET در وبلاگ خود اعلام كرد كه بازتاب گسترده‌اي در صنعت نرم‌افزار جهان به همراه داشت. 

اين تغيير و تحولات از يك سو مي‌تواند نشان‌دهنده اولين آثار سياست‌هاي تازه مديريتي مايكروسافت پس از انتخاب ري اوزي به‌عنوان راهبر جديد اين شركت پس از بيل گيتس باشد و از سوي ديگر نشان مي‌دهد كه مايكروسافت مي‌خواهد از تجمع آلترناتيوهاي اپن‌سورسي محصولات خود حول‌وحوش لينوكس جلوگيري كند و به رقابت با پلتفرم تركيبي و مشهور LAMP كه از كنارهم قرارگرفتن لينوكس، آپاچي، ماي اس كيوال و پي‌اچ‌پي به وجود آمده است، بپردازد. 

اخيراً شركت تحقيقاتي netcraft آماري منتشر كرده است كه نشان مي‌دهد درصد سايت‌هاي مبتني بر IIS مايكروسافت و ASP.NET رو به فزوني گذاشته است و از اقتدار آپاچي كه هنوز پنجاه‌درصد سايت‌هاي وب جهان بر اساس آن بنا شده، كاسته است. بايد منتظر انتشار نسخه جديد ويژوال استوديو و SQL Server در سال 2008 بمانيم. اتفاقات جالب و عظيمي در راه است.

 

 

برای ورود به تیتر های خبر و اطلاعات دقیق تر بر روی متن های لینک دار کلیک کنید . 

منبع : www.shabakeh-mag.com

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سلام دوستان به وبلاگ بنده خوش آمدید هر کی هرچی از رایانه خواست بدونه بهم بگه تا تو وبلاگ بزارم تا همه استفاده کنند.09373054272 برای ارسال نظرات و پیشنهادات خود میتوانید با ارسال پیامک به شماره 30007546 آنرا با قالب زیر برای ما ارسال فرمایید . مانند : rayansys , matne payam
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    سایت رایانه در چه سطحیه ؟
    معرفي صفحه به دوستان


    نام شما *
     

    ايميل شما *

     

    ايميل دوست شما *

     

    ايميل دوست ديگر شما

     
     
     

    اخبارکوتاه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 183
  • کل نظرات : 169
  • افراد آنلاین : 11
  • تعداد اعضا : 371
  • آی پی امروز : 144
  • آی پی دیروز : 130
  • بازدید امروز : 307
  • باردید دیروز : 507
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,996
  • بازدید ماه : 2,996
  • بازدید سال : 100,769
  • بازدید کلی : 839,736
  • کدهای اختصاصی